Festival rychlosti mezi pavilony se vrací na BVV
poslední červnový víkend
Letos Brno Revival v premiéře s Pekelníkem
V areálu brněnského výstaviště se závodilo od roku 1935 do roku 1967. Pod názvem Brno Revival se toto retro motoristické klání vrátilo zpět v roce 2014. Ve dnech 29.–30. 6. 2019 se koná jeho čtvrtý ročník a Technické muzeum v Brně bude stejně jako vloni při tom. Hlavním organizátorem akce je Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko, z. s.
„Brno Revival Mezi pavilony představuje krásu sportovních a závodních vozidel v pohybu,“ shrnuje festival do jedné věty Karel Kupka z klubu. „Na trati, kde se před více než 50 lety konaly závody, se představí v krátkých jízdách různé kategorie vozidel.“ Návštěvníci si, budou moci vychutnat např. jízdy motocyklů od roku výroby 1928 a automobilů od roku 1924. Seznam přihlášených strojů včetně fotografií najdou zájemci na www.brnogp.cz/seznam-prihlasenych-moto/. Stránku pořadatelé samozřejmě průběžně aktualizují.
„Technické muzeum v Brně se zúčastní závodů Brno Revival 2019 dvěma vozy,“ říká kurátorka oboru Spalovací motory TMB Sylvie Zouharová Dyková. „Jedná se o Škodu 136 L-A Favorit a Škodu 120 S Ralley.“ Součástí festivalu je i výstava současných a dobových vozidel, doplňků a služeb, a to v pavilonu A. Muzeum představí mimo jiné také závodní speciál Mustang F3 Wartburg Vladimíra Valenty z roku 1964, formuli EASTER MTX 1-03 z roku 1977 a také unikátní repliku Karl Benz Patent-Motorwagen. Tohoto předchůdce automobilů se spalovacím motorem návštěvníci dokonce uvidí v pohybu.
Pro návštěvníky bude na přilehlých venkovních plochách pavilonu A připravena burza. Na náměstíčku před první bránou si budou moci návštěvníci prohlédnout výstavu historických vozidel do roku 1990.
Každý rok navíc Brno Revival přináší nějakou novinku. Letos to bude tzv. Pekelník. Pokud byste hledali auto podobného názvu, asi nepochodíte. Toto označení si vydobyl až letos. „V Brně není jen bohatá historie motoristických závodů, ale byla tu i významná výroba automobilů. Od roku 1924 do roku 1936 vyráběla brněnská Zbrojovka šest modelů osobních automobilů a udělala nevídaný pokrok v konstrukci. Automobily se vyznačovaly precizním dílenským zpracováním a použitím kvalitních materiálů,“ vrací se zpět do historie Karel Kupka.
„V polovině dvacátých let začaly v Brně také vznikat první automobilové závody a ve Zbrojovce nesměli být pozadu. Hned druhý vyráběný model osobního automobilu 18 hp začali upravovat a ladit na ostrý závoďák. První vítězství na sebe nenechalo dlouho čekat – dva vozy se 5. června 1927 postavily na startovní čáru doma v Brně při jízdě do Soběšic v kategorii do 1,1 litru. Za volanty seděli Soffer a Müttermüller. Oba jezdci nejen dojeli do cíle, ale dokonce na prvních dvou místech. Zvítězil Soffer v novém traťovém rekordu, jen 0,3 s před Müttermüllerem! Byl to nevídaný úspěch. Pro svůj ohromující řev a oblaka dýmu z přeplňovaného dvoutaktního motoru dostal vůz letos přezdívku Pekelník.“ (viz www.brnogp.cz/pekelnik-bude-mit-premieru/)
Po mnoha letech závodní speciál Z18 Sport zase ožil. „Díky velkému nadšenci Karlu Jarošovi,“ dodává Karel Kupka. „Plno let práce na unikátním závodním stroji z Brna se vyplatilo a jeho nezapomenutelný zvuk uslyší při jízdách v premiéře návštěvníci letošního ročníku Brno Revival.“
Brno Revival, festival rychlosti mezi pavilony se koná poslední víkend v červnu, 29.–30. 6. 2019, na brněnském výstavišti. V sobotu od 9.00 do 19.00 a v neděli od 8.00 do 18.00.
Více informací najdete na webu www.brnogp.cz/brno-revival-festival-rychlosti-mezi-pavilony-2019/
Foto z roku 2018, © Roman Fišák