Brno Revival 2018
Bližší informace k motocyklům – dodatek k tiskové zprávě
Motocykly, se kterými jezdili František Šťastný a Gustav Havel
Jan Bednář a Milan Šrámek přivezou závodní motocykly československé výroby z dob, kdy na nich naši jezdci obsazovali přední místa v mistrovství světa. Nejslavnější z nich je jeden ze čtyř továrních motocyklů Jawa 350 2xOHC, které v letech 1965 a 1966 startovaly v mistrovství světa. Na této třistapadesátce jezdil převážně František Šťastný a v roce 1965 obsadil páté místo v konečném pořadí mistrovství světa. Jeho nejlepším výsledkem toho roku bylo vítězství na Velké ceně Ulsteru. Další rok s ním dokonce vyhrál třídu pětistovek na Velké ceně Německa na okruhu Sachsenring. V konečném pořadí této objemové třídy byl třetí a umístil se tak lépe než v příslušné třídě do 350 ccm, kde obsadil až čtvrté místo. Páté místo na stejném stroji získal Gustav Havel. Další vystavené závodní stroje jsou shodné s motocykly, na kterých tito slavní jezdci naší historie jezdili. Na motocyklu Jawa 350 2xOHC z roku 1959 vyhrál František Šťastný Velkou cenu Československa v Brně. Na motocyklu Jawa 350 CKB z roku 1961 se František Štastný stal vicemistrem světa a jeho kolega z továrního týmu Gustav Havel byl třetí. Dalším vystaveným strojem bude ČZ-Walter 350 z roku 1954. Jeden z asi třiceti vyrobených závodních motocyklů, které dominovaly československým silničním závodům v polovině padesátých let.
Expozice Jawa teamu
Nadšený sběratel Antonín Kružík a motocyklový závodník Peter Baláž spolu založili Jawa Team, aby mohli lépe propagovat naši kdysi slavnou značku na závodech historických motocyklů v zahraničí. V Brně budou vystavovat sedm motocyklů. Jedním z nich bude poslední závodní motocykl se šoupátkovým motorem Jawa typ 672, se kterým tehdy závodili jak Peter Baláž, tak Bohumil Staša. K prvnímu vítězství ji dovedl právě Peter Baláž na závodech v Hlohovci roku 1976. Vystavena bude také úplně poslední tovární závodní Jawa, se kterou se mistrovství světa účastnil anglický závodník Eddie Roberts. Jeho posledním startem byla slavná Tourist Trophy v roce 1978. Vývoj závodních motocyklů Jawa však vyvrcholil již deset let předtím, když byla roku 1967 předvedena silniční třistapadesátka typ 673. Jeden z nejmodernějších závodních strojů světa tehdy poháněl dvoudobý čtyřválcový vodou chlazený motor se sedmistupňovou převodovku, který umožňoval stroji dosahovat rychlosti 260 km/h. Byla to nejrychlejší třistapadesátka světového mistrovství. Kromě našich závodníků usedl za řídítka tohoto stroje Angličan Bill Ivy – mistr světa v kubatuře do 125 cm3 z roku 1967. Ivy byl specialista na dvoutaktní stroje a s Jawou měl reálnou naději na zisk titulu mistra světa. Bohužel při jednom ze závodů smrtelně havaroval a toto neštěstí znamenalo ve svých důsledcích také utlumení závodní činnosti v Jawě.
Slavná závodní padesátka
Pan Lukáš Hromádka přiveze do Brna československého zástupce nejslabší motocyklové kubatury, se kterým sbíral v silničních závodech mistrovské body Otto Krmíček starší. Závodní motocykl Tatran 50 RS, později označovaný jako typ 104, vyrobený v Povážských strojírnách, pohání vzduchem chlazený motor s rotačním šoupátkem o objemu 49,5 ccm o výkonu 6,6 kW při 14000 ot./min. Jedním z nejlepších jezdců na těchto strojích byl také tovární jezdec Bedřich Fendrich, se kterým na Revivalu oslavíme jeho
75. narozeniny.
Greeves Silverstone
Když továrna Greeves představila veřejnosti roku 1962 novou závodní dvěstěpadesátku model 24 RAS komentoval to slavný Geoff Duke: „Myslím, že příchod závodního motocyklu Greeves Silverstone na letošní motocyklové výstavě nás přenesl do nové éry silničních závodů. Máme zde prvotřídní motocykl navržený pro konkrétní práci – silniční závody. Má robustní, značně výkonný motor, bezvadně se ovládá a zastavuje, každému detailu byla věnovaná velká pozornost. Podle mého názoru je třeba koncernu Greeeves pogratulovat k výrobě tak vysoce specializovaného stroje za tak rozumnou cenu.“
Na Brno Revivalu nám tento produkční závodní stroj z roku 1963 předvede pan Jiří Ščučka.