Letecké motory
aneb Kouzlo aviatiky – letecké motory a jejich konstrukce

Expozice

UPOZORNĚNÍ: Expozice je z technických příčin dočasně uzavřená.

Letecké motory aneb Kouzlo aviatiky

Expozice leteckých motorů vzdává hold výrobcům „srdcí letadel“ a zpřístupňuje problematiku leteckých motorů a jejich konstrukce jak laikům, tak i profesionálním znalcům oboru. Záměrem autorů expozice bylo rovněž to, aby nebylo zapomenuto těch, kteří na vzniku tohoto oboru mají svůj podíl a případně položili i své životy v souvislosti s letectvím a aby bylo zachováno co nejvíce autentických dokladů pro budoucí generace. Expozice je rovněž doplněna o historickou a soudobou cvičnou pilotní kabinu.

Počátky létání s letouny těžšími vzduchu jsou spojeny s motory Anzani, které pomohly do vzduchu velké spoustě leteckých průkopníků. Blériotův letoun typ XI., se kterým přeletěl kanál La Manche, poháněl též trojválec Anzani.

Se vznikem první republiky je spojen motor Walter NZ-60. Byl to první letadlový motor zcela vyvinutý a vyrobený v nově vzniklé Československé republice. Výkony pístových motorů prudce vzrostly s první světovou válkou, další výkonnostní růst je spojen s druhou světovou válkou. Na jejím závěru výkony pístových motorů dosáhly svého vrcholu. Samozřejmě i v současnosti nadále pístové motory v letectví hrají důležitou roli, tentokrát jako pohon sportovních či turistických letounů.

Jako vhodný nástupce pístových letadlových motorů, schopný posunout výkony letadel mnohem dále, se ukázal být proudový motor. V naší expozici můžete zhlédnout prakticky všechny hlavní varianty proudových letadlových motorů včetně turbovrtulových, vzniklých vývojem z proudového motoru. Jedním z nejznámějších proudových motorů je RD-45, licenční sovětská výroba anglického motoru R.R. Nene. Poháněl slavný stíhací letoun MiG-15 i další letouny té doby. Důležitou roli sehrály v historii letadlových motorů také československé samostatné konstrukce, a to proudový motor Walter M-701 pohánějící čs. cvičný letoun L-29 Delfín a turbovrtulový motor Walter M-601 pohánějící malý dopravní letoun čs. konstrukce L-410 Turbolet.

 

handshake

Zůstaňme v kontaktu

Sledujte nás na sociálních sítích
twitter facebook instagram youtube tripadvisor
Přihlaste se k odběru newsletteru:

Technické muzeum v Brně

Purkyňova 105,
612 00 Brno – Královo Pole

Email: info@tmbrno.cz
Telefon: +420 541 421 411
Fax: +420 541 214 418
Pozvánka
Ahoj, nezajdeme se spolu podívat sem? https://www.tmbrno.cz/expozice/letecke-motory/