TMB získalo vládní letoun Jak-40
Více než čtyřicet let sloužil Československu a České republice, zajišťoval dopravu prezidentů, velvyslanců, tajných agentů… Řeč je o letounu Jak-40, který do svých sbírek získalo Technické muzeum v Brně.
Jak-40 je malý sovětský dopravní letoun, který poprvé vzlétl v roce 1966. O dva roky později už byl nasazený do pravidelného provozu. V Československu tato letadla létala od roku 1972, nejdříve u Ministerstva vnitra a od roku 1974 u ČSA. Koncem roku 1981 začala sloužit také u Československé lidové armády.
„Náš“ Jak-40 se do Československa dostal v roce 1979. S imatrikulací OK-BYK jej do své flotily zařadil Letecký oddíl Federálního ministerstva vnitra. Později přešel pod Ministerstvo vnitra České republiky a v roce 1998 byl převeden ke Vzdušným silám Armády České republiky, kde získal evidenční číslo 0260.
Armáda měla dva letouny Jak-40: v konfiguraci pro 28 a pro 18 cestujících. Jak-40 Technického muzea v Brně je ten „menší“ (z hlediska počtu přepravovaných osob, jinak rozměrově jsou pochopitelně stejné). Letoun je v salonní úpravě.
Oba letouny Jak-40 AČR byly ze služby slavnostně vyřazeny 2. září 2020. V polovině letošního října pak salonní Jak-40 přeletěl z kbelského letiště do Kunovic. Tady bude od jara příštího roku vystavený v prostorách místního Leteckého muzea v Kunovicích, které má s Technickým muzeem v Brně podepsané memorandum o spolupráci.
V Leteckém muzeu v Kunovicích tak bude k vidění už čtvrtý letoun v salonní úpravě. „Nevíme o žádném jiném evropském muzeu, které by mělo tolik VIP letadel,“ komentuje význam letounu v kontextu sbírky Leteckého muzea v Kunovicích jeho ředitel Martin Hrabec.
„Jak-40 představuje skutečný kus historie a jsme nesmírně rádi, že se na jejím zachování můžeme podílet,“ doplňuje kurátor letecké sbírky Technického muzea v Brně Tomáš Přibyl. „Jak-40 dolétal, ale jeho mise pokračuje. Po spolehlivé službě České republice ve vzduchu bude pokračovat v misi ryze pozemské: bude svůj příběh vyprávět dalším generacím.“