Do sbírky Technického muzea v Brně přibyly čtyři historické motocykly
Historické motocykly z let 1925 až 1964 převzalo do své sbírky oboru Historická vozidla a spalovací motory Technické muzeum v Brně:
- americký Indian Scout 600, rok výroby 1925
- anglický Matchless G 80, rok výroby 1964
- Praga 500 BD, rok výroby 1929
- JAWA 500 OHV, rok výroby 1930
„Tyto typy motocyklů jsme ve sbírce dosud neměli zastoupeny a staly se tak významným přínosem pro daný obor Technického muzea v Brně,“ říká Sylvie Zouharová Dyková, kurátorka oboru Historická vozidla a spalovací motory TMB. „Motocykly Praga 500 BD a JAWA 500 OHV ilustrují velmi kvalitní úroveň konstrukce českých motocyklů v meziválečném období, která obstojí i ve srovnání se zahraniční značkou, reprezentovanou motocyklem Indian Scout 600.
Motocykly Indian byly u nás velmi oblíbené, o čemž svědčí i množství prodejen a značkových servisů, které v České republice v období let 1920–1939 existovaly,“ vysvětluje dále Sylvie Zouharová Dyková a pokračuje: „nejmladší ze získaných motocyklů, anglický Matchless G 80, je skvělým ̦protivníkem̕ již jmenovaných a příkladem úrovně západních strojů ve srovnání s motocykly socialistického znárodněného průmyslu.“
Nové historické motocykly mohou návštěvníci vidět hned při vstupu do stálých expozic v hlavní budově muzea v Brně – Králově Poli, konkrétně v expozici Brno na dvou kolech.
Indian Scout 600
Počátky výroby motocyklů americké značky Indian sahají až do roku 1901. Od začátku se jednalo o kvalitní motocykly s promyšleným designem, které rychle dosáhly úspěchu na domácím poli i v zahraničí. V roce 1919 začal oficiálně do českých zemí dovážet Indiany Ing. František Mařík. Dovoz převzal po firmě Paleček, která v prodeji nebyla úspěšná. Pan Mařík postupně zpopularizoval značku nejen u nás, ale stal se také generálním zástupcem pro Rakousko, Maďarsko, Jugoslávii a Bulharsko. Vybudoval celé prodejní impérium. Zavedl splátkový prodej s následným servisem. V domě Indian House poskytoval noclehy pro majitele motocyklů Indian, k běžným službám patřila prohlídka a údržba stroje zdarma. Vydával také Indian News – zpravodaj pro majitele Indianů. Motocykl Indian Scout byl nejúspěšnější model značky Indian.
Praga 500 BD
Motocykl, který vyvinul konstruktér Jaroslav František Koch v roce 1926, se začal vyrábět ve firmě Breitfeld a Daněk (BD) v Praze Karlíně. Po spojení firmy s Českomoravskou Kolben a Daněk (1927) se motocykl vyráběl pod značkou Praga. Při jeho konstrukci byla použita řada pokrokových prvků, díky kterým měl motocykl skvělé jízdní i užitné vlastnosti. Spolehlivost stroje vyzkoušel sám Koch, když v roce 1928 podnikl jízdu z Říma do Prahy. Překonal vzdálenost 1480 km v rekordním čase 35 hodin a 40 minut. Motocykly se poté úspěšně vyráběly až do roku 1935.
JAWA 500 OHV
V roce 1929 zahájila továrna ing. Františka Janečka licenční výrobu motocyklu Wanderer pod značkou JAWA. Tento motocykl, lidově nazývaný Rumpál, byl dodáván v provedení Standard a Speciál a bylo možné k němu připojit i sidecar. Celkem bylo vyrobeno 1016 kusů.
Matchless G 80
Firma Matchless byla založena v Plumsteadu v Londýně v roce 1878. První motocykl tam vyrobili v roce 1899. Značka Matchless má rovněž dlouhou a úspěšnou historii na poli závodních motocyklů. V roce 1931 firma pod svá křídla získala i značku AJS a vytvořili spolu Associated Motor Cycles. Matchless i AJS si tak sice zachovaly vlastní značku, ale vyráběné produkty si byly velmi podobné. Motocykly byly známé svou pohodlností, spolehlivostí a kvalitou zpracování. Matchless G 80 byl vyráběn v letech 1946–1966 a je typickým zástupcem britských motocyklů tohoto období.