Brno Revival – festival rychlosti mezi pavilony
závody historických automobilů a motocyklů na brněnském výstavišti
23.–24. 6. 2018

Výstavy a akce

Jedinečný svátek milovníků automobilů a motocyklů

festival rychlosti mezi pavilony – Brno Revival

ohlédnutí za automobilovými a motocyklovými závody na BVV

V areálu brněnského výstaviště ve dnech 23. a 24. června letos opět zaburácí závodní motory.  I když je v tomto směru daleko proslulejší Masarykův okruh, na němž se závody automobilů a motocyklů jezdily od roku 1930, podobné akce se konaly i na brněnském výstavišti. První zmínka o závodě motocyklů v jeho areálu je z roku 1935. Poslední závod se konal v roce 1967. Letos podruhé pořadatelé opět na tuto tradici z minulosti navazují, spoluorganizátorem letošního ročníku je i Technické muzeum v Brně.

Vstup do areálu BVV bude hlavní branou nebo přes pavilon E. Na volné ploše pavilonu A bude postaveno depo. Před ním a v pavilonu A1 se uskuteční burza historických vozidel, náhradních dílů, sběratelských předmětů, literatury, nářadí a doplňků týkajících se motorismu. V pavilonu A2 se uskuteční výstava a veletrh sportovních vozidel. Na start závodu se postaví devět kategorií automobilů a sedm kategorií motocyklů. Např. jsou naplánované tyto disciplíny: Sportovní a závodní automobily do r. 1945, Motocykly sportovní do r. 1947, Motocykly závodní do r. 1967, Tříkolky Velorex do r. 1971, Motocykly Jawa 500 OHC do r. 1967, Sidecary závodní do r. 1978, Bugatti, Formule do roku 1990 atd.

Časový harmonogram jízd i další informace najdou zájemci na http://brnogp.com.

„Předběžnou účast při naplnění bohatých celodenních programů,“ říká za hlavního organizátora Brno Revivalu Československý autoklub pro Moravu a Slezsko Karel Kupka, „přislíbily významné osobnosti, které psaly kapitoly historie za volanty závodních a sportovních vozů domácí i zahraniční produkce. Např. to jsou pánové Otto Buchberger, Karel Mencl, Rudolf Böhm, Zdeněk Buchar, Václav Lím, Josef Michl, Zdeněk Válek, Miroslav Krejsa a další.  Zároveň návštěvníci uvidí automobily – klenoty historie, které se výrobní značkou, nebo typovým označením v minulosti výrazně zapsaly do vzpomínek pamětníků. Přihlášky motocyklových kategorií a sidecarů připomínají zvučnými jmény stránky encyklopedií. Pánové Peter Baláž, Bohumil Staša, Bedřich Fendrich a Miloš Sedlák už přislíbili účast, ale rozeslané již potvrzené přihlášky se vrací v každodenní poště. Mnohostránkový je seznam výrobních značek sportovních a závodních motocyklů, které i letos přivezou majitelé, aby početní diváci mohli zblízka názorně sledovat postupný vývoj konstrukce podvozků a motorů nejprve v depu účastníků a potom v jednotlivých jízdách, které budou v sobotu končit v 18 hodin a v neděli po 17. hodině.“

Slavní automobiloví závodníci na Brno Revival 2018:

Otto Buchberger, brněnská legenda, nedostižný za volantem formule Drak, získával své největší sportovní úspěchy právě na trati mezi pavilony brněnského výstaviště. V rozhovoru pro MotorJournal řekl: „Mnoho jezdců nejen v naší době, ale i nyní, se mýlí v myšlence, že nejdůležitější jsou oni za volantem. Jenže morální podpora rodiny a výběr nejlepších lidí pro tým jsou zásadní pro dosahované výsledky. Měl jsem to štěstí, že jsem takové lidi měl po celou dobu závodění kolem sebe. Když si vzpomenu, jak nám kolem půlnoci manželka Hanka nosila do garáže guláš a kávu, jak na vozech bez ohledu na čas pracoval nejlepší mechanik Vláďa Šafařík, kterého mi mnozí soupeři záviděli. Nikdy bych se nedostal k nejlepším výsledkům bez konstrukčních řešení Ing. Josefa Lišky, bez Frantíka Doupovce, který se svářecím aparátem dokázal nemožné.“

Karel Mencl se na start svého prvního závodu ve formuli 3 postavil 1. května 1967 a byl to závod Mezi pavilony na brněnském výstavišti. Po padesáti  letech se se svou formulí Delfín na trať závodu opět vrátil a tak se muto zalíbilo, že letos do Brna přijede znovu.

Rudolf Böhm závodil v letech 1969 až 1971 s formulí postavenou o dva roky dříve Ivanem Čermákem. Vůz má podvozek navržený brněnským konstruktérem Jaromírem Rybou a oblíbený motor Wartburg.

Václav Lím, mnohonásobný mistr republiky a úspěšný stavitel závodních monopostů pod značkou AVIA – vznikly celkem čtyři – svoji poslední sezónu odjel v roce 1994, kdy předal závodní volant synovi Hanušovi. Poslední formulí jeho vlastní konstrukce je AVIA AE 3, která byla do závodů nasazována alternativně s motorem 1300 cm³ v závodech formule Easter, nebo s motorem 1600 cm³ ve formuli Mondial.

Zdeněk Buchar si v letech 1964–1965 sám zkonstruoval a postavil vůz formule 3. Trubkový rám s laminátovou karoserií Mustang v sobě ukrývá odpružení přední nápravy a položený motor Wartburg
ve vlastní úpravě. Zdeněk Buchar s tímto vozem intenzivně závodil v letech 1966 – 1968. Nikdy svou formuli neprodal a před  lety ji opravil,  takže s  ní opět může jet na Brno Revival  Mezi pavilony.

Mirek Krejsa je dnes mezi příznivci historických vozidel známou postavou. Pravidelně závodil na okruzích nebo v závodech do vrchu s formulí  Easter. Čtyřikrát jel závod Paříž-Dakar, třikrát s liazkou (1986, 1987, 1988) a roku 1994 s Land Roverem. Se Škodou Popular dojel na Saharu nebo s Tudorem do Transylvánie. Mirek Krejsa ale startoval také na slavných tratích v Le Mans, Spa nebo Monaku s historickou Škodou 1100 Sport z roku 1949 pana Jana Egidyho. V posledních letech se M. Krejsa s energií sobě vlastní věnuje automobilovým soutěžím historických vozidel s Opelem Ascona A.

Josef Michl začínal svou sportovní kariéru v motokrosu, úspěšně jezdil automobilové soutěže, s monoposty formule Easter, ale nejvíce úspěchů získal v závodech cestovních vozů. V letech 1976 až 1982 se mu podařilo vyhrát snad všechny okruhové závody, ve kterých startoval. S vozy Škoda a později Ford nebo BMW jezdil také závody do vrchu. Celkem získal 23 titulů mistra republiky na okruzích, do vrchu a v automobilových soutěžích.
V roce 1981 byl členem vítězného týmu Škoda v mistrovství Evropy cestovních vozů. Dnes je Josef Michl především konstruktérem a majitelem týmu Michl Motorsport, ale také pravidelným účastníkem závodů historických automobilů do vrchu, ve kterých se jedenáctkrát stal mistrem Evropy.

Břetislav Enge začínal v polovině sedmdesátých let v automobilových soutěžích, ale v osmdesátých letech patřil k evropské špičce jezdců cestovních automobilů. V roce 1981 byl Enge členem továrního týmu Škoda, který pro značku získal titul mistra Evropy cestovních automobilů. Společně se Zdeňkem Vojtěchem závodili s továrním vozem BMW 635 Csi a brzy se stali postrachem zavedených hvězd mistrovství Evropy cestovních vozů včetně pilotů F1. Na slavných zahraničních okruzích byli mimořádným úkazem zpoza železné opony a doma byli skutečnými hvězdami  jejichž portréty si kluci vystřihovali z barevných magazínů. V roce 1986 se Břetislav Enge stal členem továrního týmu BMW, kde byl jeho kolegou pilot formule 1 Christian Danner a Markus Oestreich.
V devadesátých letech jezdil s vozy ford a stal se několikrát mistrem republiky na okruzích i v závodech do vrchu. Břetislav Enge je držitelem tří cen Zlatý volant za nejlepšího českého okruhového závodníka. V současnosti se věnuje opět automobilovým soutěžím, ale za volantem historických vozů Škoda.

Slavní motocykloví závodníci:

Bohumil Staša začal závodit v roce 1961 a v roce 1964 se stal továrním jezdcem ČZ Strakonice. Patřil nepochybně k nejtalentovanějším závodníkům na české silnici. Na závodech mistrovství světa začal startovat v roce 1967 a to ve všech objemových třídách. Jako první jezdec historie se toho roku stal trojnásobným mistrem republiky ve třídě 125, 250 a 350 ccm. V letech 1961 až 1988 startoval v neuvěřitelných 827 závodech, z toho 215x vyhrál, 92x dojel druhý a 32x byl třetí. V mistrovství světa třistapadesátek byl dvakrát osmý v celkové klasifikaci (1968, 1969), v roce 1969 byl v Brně třetí v půllitrech, roku 1971 druhý v třistapadesátkách. Kdyby mu soudruzi tenkrát dovolili účastnit se většího počtu závodů v zahraničí určitě by jeho jméno dnes bylo na předních místech výsledkových tabulek. Dnes žije ve Strakonicích a zabývá se historickými motocykly.

Peter Baláž patří k největším osobnostem naší motocyklové historie. Závodit začal v roce 1964 a první vítězství slavil roku 1973, když v Kopčanech vyhrál třídy 250 a 350 ccm. O rok později se stal poprvé mistrem republiky ve třídě do 350 ccm. V letech 1975 až 1977 byl továrním jezdcem Jawy, kterou později vyměnil za Yamahu. Desetkrát získal titul mistra Československa. Jeho nejlepšími výsledky v mistrovství světa jsou 10. místo s třistapadesátkou yamaha na Velké ceně Jugoslávie v roce 1975 a 8. místo na Velké ceně Československa v roce 1979 s motocyklem MBA 125. Je posledním slovenským jezdcem, který získal body v mistrovství světa silničních motocyklů. Poslední titul mistra Československa získal v roce 1982 v kategorii do 125 cm s motocyklem Honda. Po mnoha letech se vrátil na závodní tratě jako jezdec kategorie vintage a ke svým úspěchům přidal tři tituly mistra Evropy v závodech historických motocyklů. Peter Baláž je dnes prezidentem motocyklového Classic Clubu Hlohovec a podílí se na přípravě mnoha motocyklových závodů od mistrovství Slovenska až po evropský pohár historických motocyklů.

Bedřich Fendrich začínal pod dohledem otce ještě na padesátce pionýr. Svůj první mistrovský bod v závodech silničního motocyklového mistrovství republiky získal při závodě 300 zatáček v Hořicích v roce 1969. Pro pamětníky je jméno znojemského závodníka a konstruktéra spojeno nejen s jeho osmi tituly mistra republiky, ale také s jeho motocykly značky Juventa, které v sedmdesátých letech patřily mezi nejlepší ve startovním poli. V roce 1979 byla Juventa 125 nejlepším československým strojem v závodě mistrovství světa – Velké ceně Československa v Brně. Bedřich Fendrich je velice skromný člověk, vždy ochotný pomoci ve všem, co bylo v jeho silách. V Brně s ním v neděli oslavíme jeho 75. narozeniny!

Miloslav Sedlák, skromný a stále usměvavý šampion, absolvoval mnoho závodů s motocykly AHRA ve třídách do 50 a 125 ccm. V roce 1984 se padesátkách stal mistrem Československa, ale jak prozradil v jednom rozhovoru mnohem více si cení vítězství na 300 zatáčkách Gustava Havla v Hořicích.

 

 

handshake

Zůstaňme v kontaktu

Sledujte nás na sociálních sítích
twitter facebook instagram youtube tripadvisor
Přihlaste se k odběru newsletteru:

Technické muzeum v Brně

Purkyňova 105,
612 00 Brno – Královo Pole

Email: info@tmbrno.cz
Telefon: +420 541 421 411
Fax: +420 541 214 418
Pozvánka
Ahoj, nezajdeme se spolu podívat sem? https://www.tmbrno.cz/akce/brno-revival-2018/